Ahad, 8 November 2009

IRANUN BERTAMBAH PARAH

gambar dari paikankb.blogsport.

Beberapa minggu yang lepas ketika saya menghadiri upacara pengebumian jenazah pakcik saya di kg Merabau yang terlibat dalam satu kemalangan, saya sempat mendengar beberapa orang dari kampung berdekatan memperkatakan tentang kepimpinan suku Iranun.Saya bukannya minat sangat mendengar perkara-perkara sebegini,tetapi oleh kerana nama beberapa tokoh termasuk tokoh yang paling saya kagumi Tan Sri Pandikar Amin, maka saya paksa telinga mendengar komelan orang-orang ini.

menurut mereka, Tan Sr Pandikar,terlibat dalam beberapa rancangan menjatuhkan para pemipin muda di kalangan orang Iranun, termasuk kata mereka Pakcik Tadzul ketika bertanding ketua Pemuda Umno KB. Banyak agenda tersembunyi kata mereka. Malahan pada waktu itu, anak Tan Sri Pandikar yang juga kenalan biasa saya turut dikaitkan. Hairan betul saya, sehingga begitu sekali apa yang berlaku. Saya bukannya pro kepada Tan Sri Pandikar, biarpun satu kampung..tetapi saya terfikir kalau benar pun perkara itu terjadi, mesti ada sebab dan musababnya.Kenapa tiak di tanya kepada Tan Sri Pandikar..? bukankah pintu perbincangan terbuka luas..?

Maka kata mereka, sekarang orang Iranun tidak ada apa-apa dalam Umno KB. Hanya kata mereka anak pakcik HJ.Manshor iaitu Cikgu Roslan dan Ustaz Idris serta Anak pakcik Maslin, SUhaimi yang masih bertahan dalam UMNO KB. Itupun sedang dicarikan jalan untuk disisihkan..? Benarkah Tan Sri Pandikar begitu? Adalah elok jangan berprasangka sedemikian..kerana mana mungkin terjadi seorang bapa meracuni anaknya..?

Apa yang saya dengar Cikgu Roslan dengan Ustz Idris sendiri tidak 'ngam' malahan saling jatuh menjatuhkan. Di pihak satu mahu menonjol dirinya. Manakala di pihak yang satu terlalu terbuai denga kemenangan selaku AJK Bahagian. Saya tidak berapa kisah dari mana datangnya para pemimpin muda ini kerana di Kg Tamau, saya juga ada keluarga iaitu Datuk Arwah Hj. Samad Lantukan. Banyak pakcik-pakcik saya ada di Kg Tamau. Begitu juga di Tawadakan. Hampir kebanyakkan di perkampungan Iranun saya mempunyai keluarga.

Antara perkara yang saya turut dengar juga ialah mengenai cikgu Roslan yang dikatakan terlalu egois sehingga mengenepikan kepimpinan ayahnya yang merupakan orang kuat Hj. Musbah. Mereka mempertikaikan kewibawaan AJK bahagian ini, selain kata mereka, dia terlalu dikongkong oleh percaturan politik isteri beliau, Rosmanah Bakhtiar. Apa yang saya tahu isterinya ini juga ada kaitan kekeluargaan dengan Datuk Salleh , kerana itu pada waktu pemilihan G7 yang lepas isterinya pula bertindak menyokong Datin Saidatul Badru.Kata orang mak ciknya konon. Walaupun Cikgu Roslan antara yang menjadi perhatian ahli politik di Kb tetapi kerana masalah itu, maka dia boleh diketepikan.

Manakala Ustaz Idris pula kata mereka, tidak sangat menyerlah berbanding cikgu Roslan. Beliau hanya di barisan kepimpinan bawahan yang tidak berapa dipedulikan. Selain tiada kelayakan akademik yang tinggi, dia juga tidak mendapat sokongan majoriti pewakilan Bajau dan Iranun. Undi kemenangannya tempoh hari adalah hanya ihsan politik pemimpin di KB, kata mereka. Ustaz Idris juga dilihat hambar dari segi pergaulan dan cetusan pemikiran. Hanya mendapat sokongan di Tawadakan, selain sedikit di kg Merabau.

Suhaimi Maslin juga mendapat tentangan dari kampungnya sendiri. Aak-anak Pakcik Kasan tidak akan membiarkan sdr Suhaimi terus mendapat tempat dalam UMNO KB, termasuk pegawai kanan Datuk Rahman, En. Aslie Pardan. Bahagian peti undi Pantai emas banyak menyaksikan perpecahan,termasuk beberapa tokoh lama seperti En.Rakim Siunang yang turut mempunyai sokongan kepada pemimpin politik di KB.

setelah mendengar cerita mereka,sayajadi bertambah keliru, bahawa IRanun nampak sangat bermusuhan dalam politik. Apasaja yang berlaku Tan Sri Pandikar yang dipersalahkan. Kenapa jasa dan pengorbanan Tan Sri tidak pernah diambil tahu? berubalah, demi untuk melihat masyarakat kita mendapat kuasa politik semula.

1 ulasan:

  1. Sdri Watababai..

    kalau Iranun mempertikaikan Tan Sri Pandikar, biarkanlah kerana mereka juga yang akan merasai kesannya. Apabila TSP sudah tidak ada dalam persada politik negara..suku Iranun yang selamanya tidak berpuashati dengan TSP akan turut merempat dan mengemis kuasa politik.

    BalasPadam