Isnin, 28 September 2009

SABAH HADAPI MASALAH KEKURANGAN DOKTOR


Masalah kekurangan doktor di Sabah pada masa ini berada di tahap kritikal berbanding dengan jumlah penduduk di negeri ini yang semakin bertambah.

Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Rosnah Abdul Rashid Shirlin berkata, jawatan doktor yang diisi di negeri ini kini hanya kira-kira 30 peratus daripada keperluan berbanding kadar pengisian nasional sebanyak 53 peratus.

"Sabah adalah antara negeri yang memang kekurangan doktor. Kita menerima hakikat itu dan dengan pengambilalihan Pusat Perubatan Sabah (SMC) dapat membantu memberi galakan kepada doktor untuk berkhidmat di negeri ini," katanya.

Beliau berkata demikian ketika ditemui pada majlis rumah terbuka beliau di Kampung Pengalat Kecil di sini semalam.

Menurut Rosnah, kerajaan sentiasa berusaha menambah bilangan doktor di negara ini selain menambah baik perkhidmatan dan infrastruktur perubatan.

Katanya, antara langkah yang sedang diambil bagi mengatasi kekurangan doktor adalah dengan mengambil doktor dari luar negara bagi menampung keperluan doktor di negara ini.

"Salah satu langkah lagi yang kita ambil adalah melatih lebih ramai doktor atau membuka lebih banyak ruang atau kuota kepada doktor tempatan untuk dilatih di universiti yang ada di Malaysia.

"Dalam masa yang sama juga kita telah memperkenalkan beberapa skim dalam kementerian bagi membantu doktor dan jururawat mendapat skim gaji yang lebih menarik," katanya.

Dalam pada itu Rosnah yang juga Ahli Parlimen Papar berkata, kerajaan juga giat menjalankan promosi bagi menarik lebih ramai doktor.

Katanya, promosi yang dijalankan bukan sahaja melalui laman web kementerian malah, kerajaan turut mendapatkan khidmat syarikat swasta untuk membantu usaha tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan